خرید سمپاش

همیشه در زمان رشد گیاهان و درختان چه به صورت طبیعی و چه به صورت مکانیزه و کشاورزی شاهد هجوم بیماری ها و عوامل و افات بوده ایم که باعث لطمه به گیاهان و محصولات کشاورزی شده است. در زمان کشاورزی این لطمه ها می تواند ضرر های جبران ناپذیری را وارد کند و باعث از بین رفتن محصولات و ضرر های مالی بسیاری شود. برای کسانی که شغل اصلی آنها کشاورزی است و منبع درآمد آنها محسوب می شود این آسیب ها می تواند بسیار سخت و سنگین باشد. در زمان های گذشته نیز راه هایی برای غلبه بر آفات محصولات کشاورزی وجود داشت اما همیشه موثر نبود و همواره شاهد از بین رفتن محصولات در مقدار های متفاوت بودیم.

در عصر حاصل و با پیشرفت علم شاهد تغییرات زیادی در این زمینه هستیم و محصولاتی تولید شده است که می تواند در از بین بردن افات بسیار موثر و مفید باشد. روش هایی مانند سم پاشی می تواند از ضرر های آفت ها جلوگیری کند و بازده محصولات را نیز بالا ببرد. این امر سبب بالا رفتن کیفیت شده و همچنین منافع مالی بیشتری را نیز نصیب کشاورز خواهد کرد.

 

استفاده از سموم قدمتی بسیار زیاد دارد و تاریخچه آن به دوره یونان باستان باز می گردد. اما به صورت تکنولوژیک و مدرن از قرن 16 میلادی بود که در این زمینه تحقیقات و اقداماتی جدی صورت گرفت و انسان در پی مقابله با آفات گیاهی بر آمد. این روند پیشرفت طی این سال ها ادامه داشته و محصولات جدید و مفیدی را در این میان شاهد بوده ایم.

لزوم خرید سمپاش کشاورزی

هر ساله با شروع فصل رویش و کاشت محصولات کشاورزی شاهد شیوع بیماری ها و آفات برای گیاهان هستیم که باید به نحو درستی مدیریت شود. سمپاشی یکی از راه های موثر در این زمینه است که گستردگی زیادی دارد. می توان با توجه به شرایط فصلی، نوع محصول، نوع آفت و … این کار را انجام داد. سمپاشی محدودیتی در نوع محصولات ندارد و می تواند برای درخت به کار رود یا محصولاتی که یک ساله و موقت هستند. با این کار زحمات کشاورزان بهتر و با کیفیت تر به ثمر می نشیند و سود خوبی هم در بر خواهد داشت. تنها هدف از سمپاشی مقابله با آفات نیست و هدف دیگری مانند تقویت محصول و بالا رفتن بازده نیز دارد که منافع مالی را نیز در بر خواهد داشت.

در واقع می توان گفت که خرید سمپاش نمی تواند برای یک کشاورز هزینه باشد بلکه یک سرمایه گذاری مفید است. در زمان شروع کشاورزی و تولید محصولات یکی از گزینه هایی که حتما باید مد نظر داشته باشید خرید سمپاش است. با سمپاشی اصولی و به موقع به طور مشهودی شاهد بالا رفتن کیفیت محصولات و آرامش بیشتر در این زمینه خواهید بود. سمپاشی می تواند نقشی پیشگیرانه داشته باشد و تنها در مواقع مواجهه با ان نیست زیرا ممکن است بعد از هجوم آفات به محصولات دیگر دیر شده باشد. به خوبی می توان از ضرر های مالی سنگین نیز جلوگیری کرد.

حال که از لزوم استفاده از سمپاشی آگاه شدید بهتر است نکاتی تکمیلی در این زمینه بدانید تا از این وسیله آگاهانه و به بهترین نحو استفاده نمایید.

بالا بردن اثر استفاده از سمپاش

با توجه به نوع گیاه و بیماری های احتمالی که درگیر آن خواهید شد باید آماده باشید و بهترین سم و آفت کش ها را برای این کار در نظر داشته باشید. رعایت نکات زیر می تواند اثر بخشی این کار را بیشتر نماید:

  • قدم اول شناسایی آفات و بیماری هایی است که ممکن است محصولات شما را تهدید کند. مشاوره با کارشناسان حتما باید انجام شود و مقدار و نوع سموم مورد استفاده مورد بررسی قرار گیرد تا سمپاشی موثر و آگاهانه ای را شاهد باشیم.
  • حتما بدانید که چه زمانی برای اقدام به سمپاشی مناسب است . باید این کار در زمان مناسب خود انجام شود تا تاثیر درست و کامل داشته باشد.
  • توجه به مراحل رشد گیاه و استفاده از آفت کش ها بسیار مهم است. اگر دیر یا زود این کار انجام شود نه تنها نمی تواند موثر باشد بلکه در مراحلی از رشد گیاه می تواند به آن آسیب نیز وارد نماید.

در واقع می توان گفت که خرید سمپاش نمی تواند برای یک کشاورز هزینه باشد بلکه یک سرمایه گذاری مفید است. در زمان شروع کشاورزی و تولید محصولات یکی از گزینه هایی که حتما باید مد نظر داشته باشید خرید سمپاش است. با سمپاشی اصولی و به موقع به طور مشهودی شاهد بالا رفتن کیفیت محصولات و آرامش بیشتر در این زمینه خواهید بود. سمپاشی می تواند نقشی پیشگیرانه داشته باشد و تنها در مواقع مواجهه با ان نیست زیرا ممکن است بعد از هجوم آفات به محصولات دیگر دیر شده باشد. به خوبی می توان از ضرر های مالی سنگین نیز جلوگیری کرد.

حال که از لزوم استفاده از سمپاشی آگاه شدید بهتر است نکاتی تکمیلی در این زمینه بدانید تا از این وسیله آگاهانه و به بهترین نحو استفاده نمایید.

کالیبره کردن سمپاش کشاورزی

برای سمپاشی کردن محصولات باغی و مزارع باید مقدار آب مصرفی در هر مقدار هکتار از زمین زیر کشت مشخص گردد و سمپاش کالیبره شود. باید به مواردی چون نوع نازل مورد استفاده، سرعت پاشش، سرعت پاشش، مقدار فشار خروج مواد از سم پاش با دقت مورد بررسی قرار گیرد. به عبارتی باید سمپاش شما با توجه به شرایط تنظیم و آماده گردد. به عنوان مثال شرایط مطلوب برای سم پاش در مزارع جی تی 8002 و زاویه پاشش تقریبی 80 درجه است و می تواند همپوشانی خوبی را به وجود آورد. دقت در زاویه پاشش مهم است تا بتواند پوشش خوبی داشته باشد.

چه زمان برای استفاده از سمپاش خریداری شده مناسب است؟

یکی از نکات مهم در استفاده از سمپاش زمان استفاده صحیح از آن است. منظور از زمان علاوه بر روز و فصل ساعات استفاده نیز هست. بهترین زمان برای این کار اوایل صبح است که هوا هنوز به مقدار زیاد گرم نشده باشد. عصر هم می تواند برای این کار زمانی مناسب باشد. انتخاب این زمان برای سمپاشی سبب می شود که مقدار جذب و تاثیر سم بیشتر گردد و همچنین شاهد سوختن برگ ها نخواهیم بود. مثلا برای سمپاشی درختان پسته باید به این نکته توجه کنید که گیاه حتما قبلش آبیاری شده باشد و نیز مند آب و تشنه نباشد. زمان مناسب چند روز بعد از آبیاری درختان است. اگر زمان آبیاری محصولات شما زیاد است و فاصله زمانی طولانی دارد باید طوری برنامه ریزی کرد که این کار به زمان آبیاری نزدیک باشد و جلوتر برای این کار برنامه ریزی شود.

اگر از سمپاشی برای باغ و مزارع می خواهید استفاده کنید و از علف کش بهره ببرید باید زمانی را انتخاب نمایید که مزرعه و باغ شما در زمان تنش خشکی قرار نداشته باشد زیرا این شرایط می تواند در اثر بخشی آن موثر باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر از سمپاش به طور مشترک استفاده می کنید یا محصولات متتنوعی را سم پاشی می نمایدد باید همه اجزا و مخازن سم پاش شستشو داده شود تا اثری از سم قبلی وجود نداشته باشد. ممکن است ماده قبلی برای محصول جدید شما مضر باشد و اثر تخریبی به جای بگذارد.

نکات ایمنی در زمان استفاده از سمپاش
  • استفاده از آفت کش ها باید به اندازه باشد و بیشتر از حد مجاز مناسب نیست و مقدار مصرفی از آن طی یک سال باید رعایت گردد.
  • برای عملیات سمپاشی باید از تجهیزات سالم و مناسب استفاده شود.
  • باید مجهز به وسایل ایمنی نیز باشید. تنها خرید سمپاش کافی نبوده و باید تجهیزاتی را نیز برای خود در نظر بگیرید. وسایل ایمنی مانند کلاه، ماسک، دستکش، عینک محافظ، لباس هاس پوشیده و بلند ، چکمه و … از جمله وسایلی است که جهت ایمنی تهیه و استفاده از آنها ضروری است
  • دقت کنید دوز و مقدار صحیح مورد استفاده قرار گیرد و خودسرانه مقدار آن را تغییر ندهید.
  • دقت به شرایط جوی و وزش باد نیز اهمیت دارد. سعی نمایید زمانی را برای این کار در نظر بگیرید که وزش باد کمتری وجود داشته باشد و روز مناسبی را پیش بینی نمایید. اگر در حین کار باد وزید و در شرایط این کار قرار گرفتید سعی کنید به گونه ای این کار را انجام دهید که پشت شما به جهت وزش باد باشد.
  • مقدار دما و رطوبت هوا می تواند در فرایند سمپاشی تاثیر گذار باشد. مقدار رطوبت می تواند در تبخیر سموم و آفت کش ها تاثیر بگذارد و این زمان را تغییر دهد. رطوبت 45 درصد می تواند عددی مناسب برای این کار باشد و هر چه مقدار رطوبت موجود در هوا کمتر گردد سبب می گردد که عمل تبخیر سم بالاتر رود و باد بردگی سموم نیز افزایش پیدا کند.
  • حتما به نوع اب و سنگین یا سبک بودن آن دقت گردد. برای رقیق و حل کردن سموم به آب نیاز است. آب های سخت و سنگین حالت قلیایی دارند و بر مواد داخل سم می تواند اثر بگذارد و حتی قدرت و اثر آن را کاهش دهد. بعضی آب ها نیز مقدار نمک و شوری بیشتری دارند که باید به این نکته هم دقت کرد. دیگر عاملی که می تواند بر اثر بخشی و سم تاثیر داشته باشد آلودگی آب با موادی همچون گل و دیگر عوامل است که حتما باید به آن دقت بیشتری شود تا سمپاشی با به بهترین نحو و کیفیت انجام شود.
  • حتما به نقشه های پیش یابی هوا دقت کنید. نوع آب و هوا در زمان سمپاشی اهمیت زیادی دارد. در زمان بارش باران و هوای متغیر این کار انجام نشود. در زمانی که باران می بارد و یا احتمال بارش آن وجود دارد، باران می تواند سموم را بشوید و آن را بی اثر نماید. همچنین در نظر داشته باشید که دمای هوا به گونه ای باشد که بیشتر از 28 درجه نباشد.
  • به غلظت مواد سمپاشی دقت کنید. به هیچ وجه از سموم به صورت غلیظ استفاده نکنید و حتما با مقداری مشخص از آب آن را رقیق نمایید. کم کم به ترکیب آب اضافه نمایید تا به مقدار استاندارد غلظت برسد.
  • ممکن است سموم برای کشتن آفات مناسب باشد اما دو نوع مختلف از آن را با هم ترکیب نکنید. این امر یا سبب بی اثری شده و یا ممکن است آن را به ماده ای مضر برای گیاه شما تبدیل کند. حتما از کارشناسان مشورت بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

زمان مناسب برای سمپاشی گیاهان و درختان

با توجه به نوع افت و شرایطی حاضر بر محصول زمان سمپاشی در هر گونه ای می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال اگر قصد از بین بردن آفاتی مثل شپشک و یا آفت های گیاه خوار را دارید برای این کار فصل زمستان مناسب است. این زمان بر حسب ویژگی های زیستی و تکثیر آفت تدوین می گردد. در درختان و محصولات باغی که میوه نقش مهمی دارد سمپاشی در ماه های بهمن و اسفند مناسب است و باید وقتی باشد که درختان هنوز جوانه نزده اند. باید در نظر گرفت که زمانی که برای سمپاشی در نظر میگیرید وقتی باشد که سرمای شدید بر طرف گردیده باشد و جوانه ها در حال آماده سازی و متورم شدن باشند. 

سمپاشی درختان میوه

  • بهترین زمان برای سمپاشی کردن درختان میوه زمانی است که نزدیک به جوانه زدن درخت باشد.
  • قبل از سمپاشی درختان میوه باید آنها به خوبی آبیاری شده باشند.
  • برای آنکه سمپاشی درختان بهتر انجام شود توصیه می شود که از انواع سمپاش های باغی موتوری استفاده گردد تا اثر بخشی و پوشش بیشتری داشته باشد.
  • مقدار سمپاشی باید مقدار مناسبی باشد به نحوی که سم از روی برگ ها چکه کند.
  • تنها سمپاشی شاخه و برگ ها را در نظر نداشته باشید. تنه درخت نیز باید به خوبی سمپاشی و ایمن سازی شود.
  • قسمت های داخلی و دور از دسترس در درختان فراموش نشود. این نواحی نیز باید به بهترین نحو سمپاشی شده و ایمن شوند. این واحی در بیشتر مواقع کمتر در دسترس هستند.
  • اگر در زمستان سمپاشی می نمایید این نکته را بدانید که این عملیات بعد از حرص کردن آنها انجام شود.

نکات ایمنی در سمپاشی درختان باغ

  • استفاده از لوازم و وسایل ایمنی فراموش نگردد. باید دستکش، کلاه، ماسک، عینک ، لباس هاس پوشیده استفاده شود تا سلامت شما نیز حفظ گردد.
  • لباس و پوشش هایی که با آنها سمپاشی کرده اید را به داخل منزل و محل سکونت نیاورید.
  • صرف غذا و خوراکی در زمان انجام عملیات سمپاشی نباید انجام شود. حتی آب خوردن نیز نباید در این زمان انجام شود.
  • حتما برای مخلوط کردن سم ها از وسیله و ابزاری مناسب استفاده کنید.
  • در جهت درست وزش باد قرار گیرید تا مواد سمی به سمت شما پاشیده نشود.

بهترین سمپاش برای باغ

تنوع بالایی را در سمپاش ها برای خرید شاهد هستیم که ظرفیت ها و قدرت های متنوعی دارند. حجم سمپاش ها می تواند از 10 لیتر تا صدها لیتر باشد که بر حسب نیاز شما خریداری می گردد. از آنجایی که مراحل آماده سازی سم زمان بر است بهتر است که از انواع سمپاشی برای مکان های بزرگ استفاده شود که مخازن پر ظرفیتی دارند و نیاز به توقف کار و ساخت سم نباشد.

در سمپاش هایی که حجم بالایی از ظرفیت را دارا هستند از آنجایی که جابجایی سخت می شود و سنگین است، باید از شیلنگ های بلند استفاده شود تا حرکت در میان باغ آسان تر گردد. بسیاری از این مخازن و سمپاش ها روی ماشین و وسیله نقلیه سوار می شوند و نمی تواننند در مواردی وارد باغ شوند. اگر این شرایط را دارید بهتر است در زمان خرید سمپاش شیلنگ های مناسبی را در نظر بگیرید و سمپاشی را خریداری نمایید که بتواند فشار لازم برای شیلنگ های طولانی را تامین نماید. انواعی از سمپاش ها هستند که پشت ماشین آلات و یا تراکتور قرار می گیرند و با قدرت و حجم مناسب می توانند جوابگوی باغ های بزرگ شما باشند. با توجه به شرایط خود می توانید گزینه مورد نظر را انتخاب نمایید. سمپاش های پشت تراکتوری به به سم پاش های بوم دار نیز معروف هستند و حدود 400 لیتر ظرفیت و بومی 8 متری دارند.

انواع سمپاش های پشت تراکتوری

در بالا نیز اشاره شد که این گونه از سمپاش ها ظرفیت های بالایی دارند و نیاز شما را برای مساحت های بالا بر طرف می نمایند. سمپاش های پشت ترکتوری به سه دسته مجزا تقسیم می شوند:

  • سمپاش های بوم دار سوار شونده که همیشه در پشت تراکتور نصب و یا سوار بر ماشین های حمل کننده هستند.
  • سمپاش های بوم دار کششی انواعی هستند که گاها به تراکتور وابسته هستند و برای تامین انرژی خود برای کار از شفت تراکتور سود می برند و شروع به فعالیت می کنند.
  • سمپاش های بوم دار خود کششی انواعی از سمپاش هستند که حالتی مستقل دارند و نیازی ندارند که توسط ماشین کشاورزی چون تراکتور حمل و تامین نیرو شوند.

برای مشاوره در مورد محصولات و خرید با ما تماس بگیرید